Ako vznikajú šperky inšpirované slovenskou tradíciou
Výšivka krivou ihlou sa zhotovuje podľa predkresleného vzoru na textile napnutom na drevenom ráme. Výšivka sa tvorí retiazkovým stehom krivou ihlou, motívy sú plné, vyrezávané alebo podkladané tylom. Počas celého 20. storočia dochádza postupne k zmenám vo výbere farieb a materiálu, zvlášť v jeho druhej polovici. Okrem ľudového odevu sa výšivka krivou ihlou uplatňuje na bytovom textile. Výšivky touto technikou nájdete azda v každej rodine na Podpoľaní ale i smerom na Novohrad či Hont, kam migrovali odšťahovalci a prinášali so sebou aj zvyky a tradície vrátane tejto unikátnej ručnej práce vyžadujúcej obrovskú dávku trpezlivosti. Neskôr som zistila, že i ja som sa pri tejto kolekcii musela obrniť veľkou trpezlivosťou, čo sa dozviete v texte nižšie.
V našej rodine sa zachoval vankúšik vyšívaný detvianskou výšivkou krivou ihlou v pestrofarebných farbách. Tento unikátny kus rodinnej histórie mi bol predlohou a inšpiráciou pre vznik kolekcie folk šperkov Vďačnosť. V tom čase som sa cítila veľmi osamotená kedže bola prvá vlna korony a ja som sa nemohla stretnúť so svojou rodinou strednom Slovensku.
Kolekciu Vďačnosť obsahujúcu minimalistické folk náušnice, prsteň a náramok som navrhla spracovaním ústredného motívu z rodinnej výšivky kde dominantným prvkom sú vyšívané tulipány a srdiečka.
Avšak cesta k týmto šperkom nebola taká jednoduchá ako by sa na prvý pohľad zdala.
Jednotlivé motívy som ručne prekreslila ceruzkou na papier a následne štylizovala a pretvárarala do podoby v akej by boli nositeľné ako šperky. Následne sa graficky prekresľovali ešte raz a to v počítači do tzv. vektorov a z toho sa napokon vyrezávali z dreva. Ich veľkosť aj tvar sa k tomu musel prispôsobovať bižutérnym kamienkom, ktoré vo svojej tvorbe používam , kedže kamienky veľkosti na mieru k dispozícii zatiaľ nemám.
Zdá sa to na prvý pohľad jednoduché ale chce to roky skúseností a práce. Stretla som sa totiž s technologickým problémom a tým je hrúbka materiálu s ktorým vo svojej tvorbe pracujem, drevom. Hlavne pri motívoch tulipánov a srdiečok ktorých jednotlivé časti majú filigránový, jemný charakter. Po 10 rokoch mojej práce a skúseností s tvorbou a výrobou drevených šperkov už viem, že jednotlivé časti ktoré sa pri výrobe vyrezávajú musia mať určitú dostatočnú veľkosť, hrúbku aby sa drevená časť nezlomila. Napriek týmto vedomostiam som sa pri tejto kolekcii nevyhla niekoľkým nezdarom a nepodarkom ktoré skončili doslova v koši. Lámalo sa to, vzorky boli nepoužiteľné.Grafika jednotlivých motívov sa musela niekoľko krát prerábať v počítači čo celý proces cesty od inšpirácie až po prototyp predlžovala.
Bola som frustrovaná, smutná no nevzdávala som sa. Akoby som aj mohla, veď som nejaká tá „Detvianska nátura“ vravela som si v duchu. Moja cesta tým neskončila kedže aj motivácia kolekciu dokončiť bola veľká, ale i inšpirácia k tvorbe. Samotná inšpirácia mi pomáhala psychicky toto náročné koronové obdobie vzládnuť, dodávala mi silu, vieru a energiu. V srdci som cítila napriek nezdarom vďačnosť za túto skúsenosť.
Boli to moje prvé šperky s takto jemnými detailmi z dreva.
Prvé minimalistické šperky.
Keď sa vytvoril prototyp prvých naušníc, šperky som nosila na sebe do práce a sledovala ako na ne ľudia reagujú, či si ich vôbec všimnú, ako sa mi nosia, čo cítim keď ich mám na ušiach. Či mi nevadia pri nosení rúška či respirátora, či sú pohodlné a pod.
Farebnosť kamienkov som prispôbila tak aby si každá žena našla tie svoje farby ktoré jej ladia k šatníku alebo pleti, proste k jej štýlu. ♥
Vychádzala som však aj z pestrofarebnosti tejto nádhernej výšivky.
Obohatila som ich o pestrofarebné bižutérne kamienky, ktoré dodávajú týmto folk šperkom punc výnimočnosti.
Pri tejto kolekcii som sa začala ešte viac vzdelávať ohľadom minulosti ako i súčasnosti výšivky krivou ihlou. Z každých zakúpených naušníc som si odložila pár Eur, ktoré som plánovala / vysnívala si / na nákup kníh či už novších alebo starších titulov. A tak sa moja zbierka rozrástla okrem krojov o ďaľšie zaujímavé a hodnotné publikácie o minulosti a súčastnosti tejto nádhernej tradície z Podpoľania.
Dozvedela som sa , že motívy výšiviek a ich ich variácie si ženy medzi sebou odovzdávali a navzájom sa inšpirovali, a robia to tak dodnes. V mnohých rodinách i dnes nájdete vyšívané dečky, prehozy , ktorých motívy si už každá šikovnejšia vyšívačka prispôsobila svojmu oku a štýlu. Tie najzručnejšie sa stali vychýrenými a vyhľadávanými široko ďaľeko aj za hranicou svojho chotára. Boli to ženy dobrosrdečné, ochotné tomuto krásnemu remeslu priučiť aj iné aby sa tak tradícia posúvala z pokolenia na pokolenie.
Verím, že mnohým z Vás šperky z kolekcie Vďačnosť urobia radosť pri ich nosení a pripomenú krásu, jedinečnosť a lásku s ktorou tieto skvosty vyšívali a dodnes vyšívajú naše slovenské prastaré a staré mamy.